07/05, dag 51, etappe 47, resterende 18 km naar Saint-Jean-Pied-De-Port

Geslapen op een prachtige locatie, goede maaltijden en gezellige gite. In goed gezelschap: Didier, en Dominique & Bertrand uit Lille. Met een schitterende zonsopgang (foto). Om 8u15 vertrokken voor onze laatste etappe, op deze Jacobsweg. In een zonovergoten en uitnodigende Pyreneeënvallei. Veel berglandschap, maar slechts 2 venijnige klimmetjes, waarvan de laatste slechts op 1500 meter van de stadspoorten van SJPDP lag. Ik heb daar zelfs nog een hardnekkige achtervolger afgeschud ( dat kon ik niet laten 👣👣👣😅😅😅)
SJPDPort is hét startpunt van de Camino Francès, én de verbinding naar Hendaye-Irun, die ik jammer  genoeg moet overslaan, wegens een plaatselijke organisatie, die de gites op deze gehele verbindingsweg heeft volgeboekt. Heeft te maken met de verjaardag van de wapenstilstand, van 08/05/1945, die in Frankrijk een feestdag is en zorgt voor een mooie brugdag/vakantieweek.
In SJPDP komen ook de zeer vele pelgrims toe, die vanaf hier starten: Wij ontmoetten Japanners, Amerikanen, Zuid-Koreanen, Canadezen, Nederlanders, Duitsers, Denen, Zwitsers, ..,
Kortom, een stadje om eens te bezoeken en decatmosfeercop te snuiven.
S Namiddags heb ik mijn rugzak wat lichter gemaakt, en overtollig geworden reisgidsen naar huis verzonden, samen met mijn slaapzak, die ik verwisseel voor een laken. Op die manier bespaar ik 1,5kg, zodat mijn rugzak nog slechts 9,5 kg weegt (inclusief water)
Wij hebben de avond nog gezellig afgesloten, met een steak in een gezellig redtaurant aan de rivier, waar wij ons amuseerden in gezelschap van Sylvie en Didier, en Benedicte en Jean-Pierre Chauraud. Deze laatsten zijn de trotse eigenaars-uitbaters van de vignoble Chauraud, profucteurs van een lekkere Pineaud de Charente, naar het schijnt. Ik ga eens proeven, maar eerst eens kijken op www.vignoble-chauraud.fr
Morgen reizen wij naar Hendaye, en stappen van daar te voet over de Spaanse grens naar Irun.

Reacties

Populaire posts van deze blog

09/06/2018, dag 83, etappe 79, naar Castromaior (Abadin)

16/06/2018, dag 90, etappe 85, eindelijk naar Santiago de Compostella

22/05, dag 65, etappe 61, naar Santillana del Mar